‘Dat mijn duurzame kookboek heeft gewonnen, bewijst dat een klein idee grote gevolgen kan hebben’, aldus de prijswinnende initiatiefnemer van Duurzame Dinsdag 2007, Sevim Zor. Ze wil mensen bewust maken van, bijvoorbeeld, de kosten van energie en water die gemaakt worden om een product te vervaardigen. Deze koppelt ze aan bestaande recepten.

 

Het initiatief
In een groot aantal westerse landen zijn er veel mensen met overgewicht en is er sprake van overconsumptie. Daarnaast belandt veel voedsel in de vuilnisbak: verspilling. Boekjes met daarin uitleg over de hoeveelheid calorieën in een gerecht en welke ingredienten nodig zijn bestaan al. Wat mist is informatie over (bijvoorbeeld) de kosten van energie, water en vervoer. Het initiatief van Sevim Zor laat consumenten en producenten zien hoe duurzaam te consumeren en produceren. Lees meer...

 

Oordeel van de jury
Dit prachtige initiatief koppelt duurzaamheid (de herkomst van de producten) aan bestaande informatie:recepten. Het is niet alleen vernieuwend, het zorgt ook voor bewustwording in de praktijk. De informatie kan opgenomen worden in de receptenmagazines van supermarkten, of zelfs het nieuwe Jamie Oliver kookboek. Het past heel goed binnen het duurzame dinsdag thema: 'Zet duurzaam consumeren op de kaart' en het doet recht aan de drie P’s: People Inzicht voor iedereen hoe verantwoord om te gaan met voeding, Planet Zorgvuldig omgaan met onze aarde, Profit Vermindering energie- en productiekosten.

 

Overige prijswinnaars 2007: 
2e prijs: De Gulpener Oogstparade

3e prijs: Een wereldmaaltijd voor iedere wereldburger
4e prijs: StoereVrouwen
5e prijs: WijDe Wereldmarkt
Eervolle vermelding: Visie op ondergrond

Alle prijzen bestaan uit ondersteuning in natura, door verschillende bedrijven en organisaties.
(Foto J. Thuring )

 

 

 

 

.