Het winnen van de 1e prijs in september 2006 heeft veel geholpen om het succes van de service verder uit te bouwen. Doordat een onafhankelijke jury zich zo enthousiast heeft uitgelaten over Band Op Spanning en zowel de staatssecretaris als de minister-president de prijs hebben uitgereikt en aanwezig waren, konden wij direct enkele bedrijven over de streep trekken die koudwatervrees hadden. Een van de lastige problemen waar je namelijk als starter tegenaan loopt, is het gegeven dat (grote) bedrijven het liefst de kat uit boom kijken en eerst willen zien dat het bij andere organisaties goed loopt voor er ook zelf mee aan de slag te gaan.

Projecten in stroomversnelling

Kortom wij waren soms al langer in gesprek om enkele grote projecten op te starten maar door deze prijs, kwamen deze gesprekken in een stroomversnelling. Ook heeft de media aandacht geholpen de bekendheid verder te vergroten en daarmee indirect ook het aantal geïnteresseerde organisaties die ons soms spontaan benaderen om een project op te zetten.

Groei opdrachten en medewerkers
Afgelopen half jaar staat dan ook in het teken van een snelle groei in aantal opdrachten, maar ook in groei van medewerkers. Er werken inmiddels 20 oproepkrachten en 3 fulltimers bij Band Op Spanning en het aantal setjes apparatuur en de capaciteit die we dus kunnen inzetten is bijna verdubbeld. Onze dagcapaciteit ligt daarmee al op het controleren van circa 600 auto’s en dat neemt binnenkort toe tot circa 800 auto’s. Het prijzengeld is dus voor een belangrijk deel gebruikt om te investeren in deze extra apparatuur om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Een uitstekende duurzame bestemming dus die direct extra brandstof bespaart en waarmee de uitstoot van CO2 wordt voorkomen.

Bewustzijn vergroten

Het is erg enthousiasmerend om te werken aan een concrete bijdrage om het klimaatprobleem aan te pakken. In ons geval zijn de besparingen per auto natuurlijk klein, maar door het volume aan auto’s neemt de totale besparing hard toe. Daarnaast merken we dat het bijdraagt aan het bewustzijn van mensen en hun organisaties dat het gebruik van een auto gewoon veel brandstof (en dus uitstoot) kost. De inzet van de service Band Op Spanning wordt dan gezien als een eerste makkelijke en concrete stap om verder te gaan in het duurzamer maken van het wagenpark of om alternatieven voor de automobiliteit te zoeken. Het is een voor medewerkers leuke en verrassende manier om als organisatie te laten zien dat je met MVO bezig bent, zonder direct met een opgeheven vingertje het autogebruik te verbieden of te eisen dat iedereen een zuinige auto koopt. Vaak zijn dat tenslotte mogelijkheden die niet altijd direct kunnen of waarvoor eerst meer draagvlak moet ontstaan.

Tip
Om andere starters ook nog een goede tip mee te geven kan ik alleen maar zeggen: blijf positief en geduldig. Vaak is een probleem dat je zelf veel harder wilt lopen dan een (potentiële) opdrachtgever. Helaas kost een beslistraject soms heel veel tijd om allerlei redenen die soms niet te doorgronden zijn. Geef soms een opdrachtgever gewoon de tijd om budget, draagvlak of gewoon gewenning te verkrijgen. Wat dat betreft zijn organisaties net gewone mensen! Kortom hou rekening met een veel langzamere ontwikkeling dan je zelf voor mogelijk houd en zorg dat je dit financieel kunt dragen.

Rest mij nog alle inzenders succes te wensen met hun initiatieven. Ik ben erg benieuwd wat er dit jaar allemaal als project, plan of idee in het duurzame koffertje terecht komt!

Laurens Drogendijk

Directeur stichting De Groene Garage / service Band Op Spanning