De Thuiswinkel.org Duurzaamheidscertificering 131

Dit is de eerste duurzaamheidsstandaard voor de e-commercesector. Het biedt webshops een onafhankelijke toetsing op deze essentiële e-commercethema’s: strategie, circulariteit, productaanbod, verpakken, bezorgen en retouren. Webshops implementeren maatregelen binnen alle thema’s, zoals: retouren verminderen met preventiemaatregelen, ongewenste promotiematerialen vermijden en transparant communiceren over het productaanbod. De certificering helpt ambitieuze webshops koploper te worden, wie aan start staat en wie al is begonnen, om concreet te verduurzamen, de organisatie mee te krijgen en impact meetbaar te maken via jaarlijkse hercertificering. Alle bedrijfsgroottes en productgroepen kunnen meedoen. Voor consumenten geeft het een duidelijk signaal: deze webshops zetten serieuze stappen richting duurzamere e-commerce.
Stimuleer een duurzaam en kwalitatief productaanbod: zorg dat reparatie, onderhoud en levensduurverlenging aantrekkelijker worden dan vervangen door een nieuwe aankoop. Zoek hiervoor de samenwerking met de sector op.