U bent hier:  Home  /  Duurzame lintjes  /  Hoe is het nu met...?  /  Plastic Whale

Hoe is het met de ‘Plastic Whale Foundation’ zeven jaar na het meedoen aan Duurzame Dinsdag?

'Ik was ervan overtuigd dat de tijd rijp was om te dóén.'

 

Plastic Whale: Marius Smit wil een boot bouwen van plastic afval en daarmee door Nederland varen. Zijn doel is niet alleen aandacht vragen voor het groeiende probleem van de plastic soep, maar ook om een oplossing te zoeken voor het probleem. Saillant detail: Marius heeft nog nooit een boot bestuurd, laat staan gebouwd. Hij heeft bovendien geen middelen, behalve de blog waarmee hij begin dit jaar is gestart. Met zijn project Plastic Whale daagt hij consumenten, bedrijven en overheid uit om hem te helpen bij zijn uitdaging: ‘Samen pakken we het probleem aan.’

Deze tekst stond in 2011 op de website van Duurzame Dinsdag. Plastic Whale behoorde dat jaar niet tot de winnaars. Maar het initiatief kreeg op een andere manier vleugels. De facebook-pagina van Marius ontplofte door allemaal enthousiaste mensen die wilden helpen. Plastic Whale heeft in zeven jaar tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Founder Marius Smit vertelt hoe dit zo gekomen is.

 

 

Op mijn 38e wilde ik het anders. Marketing, strategieën, geld verdienen. Altijd meer en hogerop. Maar werd ik er écht gelukkig van? Nee, het roer moest om. Ik wilde de wereld beter maken voor mijn kinderen en het zou prachtig zijn als ik hiermee ook nog mijn geld kon verdienen.
 

 

 

'De speech van John F. Kennedy ‘sending an American safely to the Moon before the end of the decade’ was en is mijn grote inspiratiebron.'

Betrek mensen bij een concreet, uitdagend, innovatief, en vooral oplossingsgericht plan. Plastic Whale werd mijn ‘man op de maan’. Ik had geen businessplan. Mijn strategie was gebaseerd op een aantal overtuigingen. Ik wist dat veel mensen, net als ik, een duurzame bijdrage wilden leveren maar:
Burgers zijn klein en nietig. Wat kunnen zij doen? Bedrijven blijven vaak steken in nadenken over duurzaamheidsproblemen in plaats van actie te ondernemen en voor overheden geldt hetzelfde als voor bedrijven. Ondertussen werden de problemen steeds erger en zichtbaarder. Ik was ervan overtuigd dat de tijd rijp was om te dóén.

Dat leverde thuis wel eens discussies op, ja. Mijn vrouw kroop in de rol van directeur. ‘Hoe ga je dat dan doen? Wat levert het op en wanneer?’ Ik realiseer me dat het roer omgooien veel onzekerheid met zich meebrengt. ‘Komt goed’ zei ik altijd. Dat wist ik zeker.
 

'Mijn idee sloeg aan.'

Binnen de kortste keren ontplofte mijn facebook-pagina door mensen uit het hele land die wilden helpen. Ook experts op allerlei vakgebieden. Vakmensen die niet eens zozeer met duurzaamheidsproblemen bezig waren maar het idee vooral heel tof vonden. Zo ontstond een bruisend netwerk. Die energie was geweldig maar ik was dit begonnen om te ‘doen’ niet alleen om te praten. Plastic vissen was een praktisch en direct uitvoerbaar plan.

We organiseerden met gehuurde bootjes ‘Oud-Amsterdamsch Plastic Visschen’ een publieksevenement waaraan direct het eerste jaar 250 mensen op 30 boten meededen. Het jaar daarop waren dat 1.200 mensen op 72 boten!

 

Vervolgens kwam ‘Starbucks’ met de vraag of zij met hun bedrijf konden plastic vissen. Eerst begreep ik niet wat zij bedoelden. Wat heeft plastic vissen met koffie te maken. Maar de bedoeling was een bedrijfsevenement. Zo ontstond het idee om bedrijfsuitjes te organiseren. Inmiddels zijn er al meer dan 300 bedrijven het water op geweest.
 

 

 

'Zo gaat het de hele tijd.'

Iedere dag kloppen mensen en bedrijven bij ons aan. Ons netwerk blijft groeien en van hieruit ontstaan iedere keer nieuwe dingen.

Zo ook onze sloep gemaakt van opgeviste plastic flessen. (Inmiddels een vloot van tien boten). De skateboards (‘wasteboards’) gemaakt van plastic doppen. En in februari dit jaar lanceerden we een lijn van kantoormeubelen van datzelfde plastic. Wederom een groot succes met aandacht van Miami tot Melbourne.

 

Wie denkt dat Marius nu toch voor het geld gaat heeft het mis. 10% van al het verkochte meubilair gaat naar de Plastic Whale Foundation van waaruit verschillende projecten worden bekostigt. Bijvoorbeeld steun aan ‘Sweepsmart’ in India.

 

 

 

 

Marius: ‘Niet te veel vooruit plannen creëert zo veel ruimte voor alle nieuwe dingen die op ons pad komen. Dit onderscheidt ons denk ik van andere partijen. Net als het erkennen van onze eigen beperkingen, dat geen schande is maar juist heel herkenbaar. Ik heb gemerkt dat anderen het te gek vinden om te helpen.’
 

‘Het meedoen aan Duurzame Dinsdag sterkte mij in het idee dat ik op de goede weg was.'

Ik werd die dag gehoord en erkend en bovendien kreeg ik heel veel inspiratie van alle andere partijen die aanwezig waren. Nu ik erover nadenk lijkt het mij heel leuk om die startende partijen op Duurzame Dinsdag een steuntje in de rug te geven. Vier september, zeg je? Dan ben ik terug van vakantie. Stuur mij maar een uitnodiging.’

 

Meet weten over Plastic Whale, een boot sponsoren of andere ideeën? Ga naar de website van plasticwhale.com of plasticwhalefoundation.com  

(Al het beeldmateriaal is eigendom van Plastic Whale)