Naam initiatief
De tortilla smaaktest

Naam/namen initiatiefnemer(s)
Consumentenvereniging Goede Waar & Co

E-mail adres
nicodeleeuw@goedewaar.nl

Provincie
Heel Nederland

Adres
Amaliastraat 5

Postcode
1005 HE

Plaats
Amsterdam

Doel
Consumenten van diverse culturele afkomsten bewuster maken van de herkomst van hun eten en drinken en de duurzaamheidaspecten

Doelgroep(en)
In feite iedereen (multicultureel), dus alle consumenten die openstaan om bewuster en duurzamer te gaan consumeren

Door wie is het initiatief gestart?
Afdeling of groep uit een bestaande maatschappelijke organisatie

Heeft het initiatief medestanders gevonden?
Ja, van een afdeling of groep uit een bestaande maatschappelijke organisatie

Is het initiatief ondersteund door een organisatie en zo ja door welke organisatie?
Inhoudelijke ondersteuning van een maatschappelijke organisatie
Procesondersteuning van een maatschappelijke organisatie
Financiële ondersteuning van een overheidsorganisatie

Omschrijving initiatief
Met de vraag: "Wie wordt de beste tortillachips proever van Nederland?" begint consumentenvereniging Goede Waar & Co een nieuwe voorlichtingscampagne over voeding. Een smaaktestteam, uitgerust in Mexicaanse kleding en begeleid door Zuid-Amerikaanse muziek, toert de komende zomermaanden het land door om op diverse locaties mensen een smaaktest met tortillachips te laten doen. Uiteindelijk mag één persoon zich de beste tortillachips-proever van Nederland noemen.

De campagne bestaat uit een kennisquiz met multiple choice vragen over tortillachips en een ‘blinde’ smaaktest. Hierin proeven consumenten verschillende merken en beantwoorden ze vragen. Het aantal goede antwoorden bepaalt het eindresultaat. Tijdens het bezoek van het smaaktestteam worden er folders uitgedeeld met daarin achtergrondinformatie over deze lekkernij. De deelnemers van de smaaktest worden gefotografeerd en kunnen zichzelf terugzien op de website van Goede Waar & Co.

De voorlichtingscampagne maakt deel uit van het project Boodschappendagen, waarin Goede Waar & Co consumenten bewuster wil maken van de herkomst van hun eten en drinken. De kennistest over tortillachips, die ook fraai is vormgegeven, en een folder willen we graag in het koffertje stoppen.

Wat draagt het initiatief bij aan een duurzame samenleving?
Met behulp van de smaaktesten wil de vereniging meer persoonlijk contact krijgen met consumenten die vragen hebben over duurzaamheidaspecten van voeding of kleding. Zodat uiteindelijk consumenten meer duurzame producten gaan kopen.

Wat leren mensen die betrokken zijn bij het project (van elkaar, van het materiaal, van het proces)?
Het directe contact met consumenten. Hoe reageren ze op de smaaktest? Wat leeft er onder deze groep? Wat weten de mensen over producten die ze regelmatig eten (in dit geval tortillachips)? Zijn ze bereid om duurzamer te gaan consumeren? Onder wat voor voorwaarden? Die vragen gaan we ze allemaal stellen en de ingewonnen informatie is materiaal voor de toekomst.

Wat kunnen anderen van dit initiatief leren?
Dat als je open staat voor informatie en je daarvan bewust wordt, je soms tot de ontdekking komt dat je beter je gedrag en/of keuzes kunt veranderen.
Voorbeeld: misschien komen consumenten er wel achter dat biologische tortillachips veel meer smaak hebben.

Wat heb je nodig om dit initiatief te realiseren?
Een kennistest, een folder, een smaaktestteam, Mexicaanse muziek en tortillachips en een plaats waar veel mensen komen.